Ingeborgs Manifest
- en dansant komedi som bygger på uttalanden av Ingmar Bergman.
Föreställningens längd: 55 min + eftersamtal med Gilda
Ingeborg är en demonisk regissör som aldrig tvivlar på sin egen begåvning. Nu har hon samlat sina arbetskamrater för att berätta om nästa uppsättning, en historia om tung manlighet i ett rum med röda tapeter. Dämonerna trilskas dock, Ingeborg hör ekon av tidigare kritiker, magen krånglar, skattemyndigheten jagar henne och det surrar i lokalen. Minnena av ett otal ruskiga kärleksaffärer förföljer henne även om hon inte alls är intresserad av någonting annat än verket.
Skapas nya meningar om det manliga geniet inte är manligt?
Att med text och ord utforska Ingmar Bergmans sätt att tilltala sina medarbetare och beskriva sitt privatliv var till en början ett humoristiskt experiment. Det blir tydligt hur raljerande och lättsinnigt han beskriver uppbrott från kvinnor, frånvaro av empati inför sina barn och ett totalt, närmast narcissistiskt, fokus på sitt arbete. Hur lyssnar vi till det ”manliga geniet” om det är en kvinna? Kommer Ingeborg inge samma förtroende som Ingmar?
Klipp ur recensioner
Ingeborgs Manifest Mikaela Blomqvist GP:
”Ingeborgs manifest” tar sig framförallt an frågan om manligt och kvinnligt skapande med humor men i de scener där Ingeborg helt går upp i arbetet finns ändå en allvarlig klangbotten. När Ingeborg ensam iscensätter ett avsnitt av ”Såsom i en spegel” framträder på scen det mod som krävs för att följa den egna konstnärliga visionen. Genialitet är inte bara en fråga om självförtroende, som man ibland kan tro när man läser texter som beklagar sig över manliga genier. Det är en fråga om talang, om gediget arbete, om förmåga att vara ensam. ”
Kai Martin / Journalist Gbg.direkt:
”Laddningen i rummet är total. Gilda Stillbäck har från start publiken i sin hand. Ingeborg är hela spannet från tillitsfull och förskräcklig, ödmjukt kärleksfull och uppfordrande till fåfängt krävande och extremt självupptagen. ”… en kraftfull, vig och omtumlande monolog”..
Mats Hallberg Kulturbloggen:
Firma Revenue & Stillbäck har med bravur dissekerat geniet, hens våndor och karisma. Vad som pågår under närmare en timme lockar till många leenden, några garv och på pricken fångade insikter om gränslösa genier. Oavsett om man varit redskap för någon i maktposition eller behandlat ett kollektiv som marionetter, framstår könsbytet i Ingeborgs manifest som en fullträff. Stillbäck är briljant i rollen.”
Peter Stensson / danskonst.com:
”Stillbäck, som är en förvandlingskonstnär, skiftar i stämning och temperament på en nanosekund. Hon kan blixtsnabbt gå till attack, jovialt domptera publiken, samt förvandlas till ett veritabelt monster i närkamp med de så välbekanta ”dämonerna”.
Kort om Gilda Stillbäck
Med bas mellan Göteborg och Paris är Gilda verksam internationellt som dansare, koreograf och skådespelare. Hon har arbetat på institutioner som Malmö Opera, Göteborgs Stadsteater, GöteborgsOperan och Palais du Tokyo samt med fria grupper som Teater Trixter och CIE Siege (FR). Gilda rör mig i gränslandet mellan dans, teater och film och skapar även egna verk för vuxna och barn som produceras av Possibilitas, Göteborg.
Mer om Gilda: www.gildastillback.com
Idé & manus
Gilda Stillbäck &
Petra Revenue
Skådespelare/dansare
Gilda Stillbäck
Regi
Petra Revenue
Musik
Björn Knutsson
Producerat av
Teater Trixter